تبلیغات
الف - شاخصه های جامعه منتظر از دیدگاه مقام معظم رهبری(2)

الف
گفتم که الف ،گفت دگر؟گفتم هیچ. در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

تبادل لینک اتوماتیک

 اجرای اصل مساوات

مساوات ابعاد گوناگونی دارد از جمله:

ـ مساوات در آفرینش؛ به این معنا که همه انسان ها با هر رنگ و نژاد و ویژگی جغرافیایی، اجتماعی و مذهبی در بسیاری از خصوصیات انسانی و نیازهای طبیعی برابرند و ارزشی یک سان دارند. پیامبر اکرم (ص) اصل مساوات در آفرینش را با تشبیهی زیبا این گونه بیان می فرماید: مردم از زمان آدم تا کنون چون دندانه های شانه مساوی اند و عرب بر غیرعرب و نژاد سرخ بر سیاه برتری ندارد، مگر به تقوا.
 

بقیه در ادامه مطلب

ـ مساوات در برابر قانون؛ یعنی همه افراد، حقوقی هم سان و برابر دارند و هیچ کس در برابر قانون بر دیگری برتری ندارد. قانون باید درباره همه یک سان اجرا شود و امنیت اجتماعی و حقوق انسانی همگان را یک سان تأمین کند.

ـ از ابعاد دیگر مساوات، برابری افراد در برخورداری از اموال عمومی یعنی بیت المال است. رعایت این اصل باعث خشکاندن ریشه فقر در اجتماع می گردد. همواره تمام انواع مساوات در اسلام مهم بوده است. حضرت علی (ع) در دوران کوتاه خلافت خویش برای احیای معیارهای دقیق الهی تلاش بسیاری کرد و از تجاوز و امتیاز طلبی های ناحق، قاطعانه جلوگیری کرد. اما پس از دوران خلافت آن حضرت، رعایت این اصل رو به کاهش رفت. حکام به ظاهر مسلمان، محور کارها را بر امتیازدهی و اشراف پروری نهادند. بسیاری از عالمان نیز در برابر این انحرافات سکوت کردند و حتی در مواردی با تأویل و توجیه، کار آنان را اسلامی جلوه دادند. امام حسین (ع) در تعبیری این گونه می فرماید: «ضعیفان را تباه کردند و جانب قدرتمندان را گرفتند.» اما طبق بشارت راستین قرآن کریم و امامان معصوم (علیهم السلام)، اسلام دیگربار به دوران عدل مهدوی قدم می گذارد و عدالت مهدوی به عدالت علوی پیوند خواهد خورد.

واضح است که اجرای دقیق، قاطع و بدون استثنای اصل مساوات، جامعه را اصلاح می کند و ریشه فقر، افراط و تفریط را می خشکاند و تعادل و توازن عادلانه و انسانی را برقرار می سازد. لذا بر جامعه منتظر نیز واجب است که با تمامی مظاهر برتری جویی و امتیازطلبی با قاطعیت مبارزه و برخورد نماید. حکومتی که بکوشد از هرگونه جانب داری و نژادگرایی به دور باشد و بر پایه عدل و مساوات با همگان رفتار نماید، می تواند همه انسان ها را به دور مرکز و محوری گرد آورد. آن گاه چنین حکومت و جامعه ای می تواند خود را زمینه ساز ظهور مهدی موعود (عج) و استقرار حکومت جهانی او بنامد. 

مقام معظم رهبری بر ابن باورند که در جامعه امروز هم باید مقدمات متناسب با هدف باشد یعنی اندیشه اسلامی گسترش یابد و همه قوانین جامعه بر مبنای اسلام تدوین واجرا گردد. ایشان می فرمایند: «نزدیك شدن ما به امام زمان (عج) یك نزدیك شدن معنوى است؛ یعنى، شما در هر زمانى تا پنج سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر كه بتوانید كیفیت و كمیت جامعه اسلامى را افزایش بدهید، امام زمان - صلوات الله علیه - ظهور خواهد كرد. اگر بتوانید در درون خود، جامعه تان - همان جامعه انقلابى - تقوا، فضیلت، اخلاق، دین دارى، زهد، نزدیكى معنوى به خدا را در خود و دیگران تامین كنید؛ پایه و قاعده ظهور ولى عصر - صلوات الله و سلامه علیه - را مستحكم تر كردید و هرچه بتوانید از لحاظ كمیت و مقدار، تعداد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان و زمان ظهور ولى عصر (عج) نزدیك تر شدید.

پس ما مى توانیم قدم به قدم جامعه خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولى عصر - صلوات الله و سلامه علیه - نزدیك كنیم. ما امروز در انقلاب خودمان، حركت ها و روش هایى داریم. این روش ها باید به كدام سمت حركت كند؟ این نكته بسیار شایان توجه است. ما یك محصلى را در نظر مى گیریم كه این محصل مثلا مى خواهد در دانش ریاضى استاد بشود؛ حالا مقدمات كار او را چگونه باید فراهم كنیم. باید جهت تعلیماتى كه به او مى دهیم، جهت ریاضى باشد. معنا ندارد كه ما یك نفرى را كه مى خواهیم ریاضى دان بشود، بیاییم درس فقه - مثلا - به او یاد بدهیم. یا آن كسى كه مى خواهد فقیه بشود، بیاییم درس طبیعى - مثلا - به او بدهیم. باید مقدمات متناسب با نتیجه و غایت باشد.» 1.

- قلع و قمع ریشه های ظلم و طغیان


یكی از مهم ترین و مؤثرترین اقدام ها برای تعجیل در ظهور و استقرار حكومت عدل پایدار، سوق دادن جامعه به سوی تركیب اجتماعی «جامعه صالحان» است؛ یعنی شكل دهی جامعه ای كه در آن افراد حق طلب، زیاد و افراد عدالت گریز، عدل ستیز و خردستیز در حداقل باشند. شاید یكی از مناسب ترین و كارآمدترین استراتژی های اقدام برای هدایت جامعه به وضعیت حق مدار، ارائه تصویرهای بصیرت بخش از وضعیت مطلوب آینده باشد. از آنجا که حكومت عدل موعود، از میان مردم برخاسته است و مسئولانش پاسخگوی امتی حكیم و دانشمندند كه امامی عادل و عالم را به پیشوایی خود انتظار كشیده اند.

امتی كه جز برای احقاق حق و تحقق عدل سؤال نمی كند و دائماً امام خود را در امر اصلاح تركیب حكمرانان یاری می دهد. در چنین جامعه ای است كه رجوع به آرای عمومی معنی پیدا می كند؛ زیرا مردم به اندازه ای از بلوغ و بینش اجتماعی می رسند كه بدون اثرپذیری از تبلیغات برتر احزاب مزورتر، آرای خود را با مصالح خود تطبیق می دهند. تداول امر به معروف و نهی از منكر، به طور آگاهانه، اشتباهات جامعه را اصلاح می نماید و موجب آن می شود كه هیچ گاه كلیت جامعه در خطا متوقف نشود.

نخبگان و اشراف چنین جامعه ای نه با ثروت و قدرت و شهرت بیش تر، كه با دانش و حكمت و اخلاص بیش تر شناسایی می-شوند و مردم با اقتدا به آن ها، به سرچشمه های حكمت و آگاهی دست می یابند. بر این اساس جامعه منتظر نیز باید بر عدم وجود هیچ گونه ستمی اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بنا گردد و اختلاف طبقاتی و تبعیض ونابرابری در آن وجود نداشته باشد. این خصیصه نه مربوط به ایران ونه حتی دنیای اسلام است بلکه در عالم باید فراگیر باشد. 

این معنا در بیانات مقام معظم رهبری چنین متجلی شده است: «ما باید با ظلم نسازیم و باید علیه ظلم، حركت قاطع بكنیم. هر گونه ظلمى و از هر كسى. ما ما باید جهت خودمان را، جهت اقامه حدود اسلامى قرار بدهیم. در جامعه خودمان، هیچ مجالى به گسترش اندیشه غیر اسلامى و ضد اسلامى ندهیم. نمى گویم با زور؛ نمى گویم با قهر و غلبه - كه مى دانیم با اندیشه و فكر، جز از راه اندیشه و فكر نمى شود مبارزه كرد - بلكه مى گویم از راه هاى درست و منطقى و معقول، باید اندیشه اسلامى گسترش پیدا كند. باید تمام قوانین ما، مقررات مملكتى، ادارات دولتى، نهادهاى اجرایى و همه و همه، از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا، اسلامى بشود و به اسلامى شدن روز به روز نزدیك تر بشود.

این جهتى است كه انتظار ولى عصر (عج) به ما و به حركت ما مى دهد. امام زمان (عج) - در دعاى «ندبه» مى خوانید كه - در مقابل فسوق، عدوان، طغیان، نفاق مقابله مى كند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق و دو دستگى را ریشه كن مى كند و ازاله مى كند. ما هم باید در جامعه مان، امروز در آن جهت حركت كنیم و پیش برویم. این است آن چیزى كه ما را به امام زمان - صلوات الله علیه - از لحاظ معنوى نزدیك خواهد كرد و جامعه ما را به جامعه ولى عصر - صلوات الله و سلامه علیه - آن جامعه مهدوى علوى توحیدى، نزدیك تر و نزدیك تر خواهد كرد.


در جامعه اى كه در زمان ولى عصر - صلوات الله علیه - ساخته مى شود، باید ظلم و جور نباشد؛ نه این كه فقط در ایران نباشد، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادى و نه ظلم سیاسى و نه ظلم فرهنگى و نه هیچ گونه ستمى در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتى و تبعیض و نابرابرى و زورگویى و گردن كلفتى و قلدرى از عالم ریشه كن بشود.» 11

- گسترش ارزش های دینی


ارزشها غالباً به ایده هایی اطلاق می شوند كه انسانها درباره خوب و بد، مطلوب و نامطلوب دارند. در فرهنگ فلسفی لالاندچهار مفهوم برای ارزش ارائه شده است؛ 

الف- ارزش به عنوان چیزی كه فرد یا گروهی به آن علاقه دارند. 
ب- چیزی كه كم و بیش درمیان عده ای موردتوجه واحترام است.
ج- وقتی كه فرد یا گروهی در رسیدن به هدف خود، ارضا می شوند.
د- از جنبه اقتصادی كه ارزش كالا و عمل مطرح است (محسنی، 1374، ص 217).

باتوجه به كثرت تعاریف درمورد ارزشها، مواردی از آن به شرح زیر تلخیص می گردد:
الف- ارزش گاه درقالب یك هدف و گاه رسیدن به هدف و با بهاء دادن به یك موردمطرح می شود. گونه های بسیاری از ارزشها قابل تشخیص اند ازجمله ارزشهای اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی و دینی (سازگارا، 1377، ص 1.5)

ب- آنچه نوع و مرتبت ارزشها را تحقق می بخشد، فرهنگ است. فرهنگ به ارزشها هویت می بخشد، یعنی معیار ارزشها ازطریق فرهنگ شناسایی می شود. رابطه متقابل بین فرهنگ و ارزشهای قابل قبول و مطرود در هر جامعه ای وجود دارد. چرا كه ارزشها نیز موجب شناخت و تفاوت فرهنگ می شوند. (سازگارا، 1377؛ ص 113) 

ج- ارزشها، نظامهایی از نمادهایی هستند كه درقالب ایده های انتزاعی اخلاقی مربوط به خوب و بد، مناسب و نامناسب، درست و نادرست سازماندهی شده اند. این نمادهای اساسی مشترك عبارتند از: زبان، تكنولوژی، عقیده، هنجار، ذخیره های علمی و... (سازگارا، 1377، ص 121)

د - ازنظر اسلامی، ارزشها یك سلسله اصول كلی، ثابت و مطلق اند كه تحت هیچ شرایطی تغییرنمی كنند، اما مصداق آنها تغییرپذیر است. از این منظر ملاك كلی ارزش اخلاقی، مصلحت عمومی فرد و جامعه و مصلحت واقعی انسان است. یعنی هر چیزی كه موجب كمال واقعی انسان است، نه چیزی كه دلخواه افراد و مورد خوشایند آنهاست. البته اگر ملاك اصلی ارزش در اسلام، كمال نهایی است، مصداق آن قرب الهی است. در نظام اسلامی، ارزشها نه كاملاً مطلق و ثابت اند كه در هیچ شرایط زمانی و مكانی تغییر نكنند و نه اینكه همیشه تابع شرایط زمانی و مكانی باشد، بلكه اصول آن ثابت و مصداقها متغیرند. (مصباح یزدی، 1376، ص23.)

از آنجا که یکی از مشخصات دوران ظهور برپائی ارزشهای اسلامی با تمام توان می باشد، یکی از شاخصه های جامعه منتظر نیز برپائی این ارزشها می باشد.

مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر همین معنا، عزت اولیا وذلت دشمنان به همراه اقامه شدن حدود الهی و رعایت مرزها را از مشخصات جامعه مهدوی می دانند که باید در جامعه منتظر ظهور نیز متجلی گردد: «ولى عصر - صلوات الله علیه - میراث بر همه پیامبران الهى است كه مى آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهى بر مى دارد. مقدارى درباره اوصاف آن جامعه من حرف بزنم. البته اگر شما در كتب اسلامى، در متون اصلى اسلامى دقت كنید، همه خصوصیات آن جامعه به دست مى آید. همین دعاى ندبه اى كه در روزهاى جمعه، ان شاءالله موفق باشید و بخوانید و مى خوانید؛ خصوصیات آن جامعه ذكر شده است.

آن جایى كه مى گوید: «این معز الاولیاء و مذل الاعداء»؛ مثلا آن جامعه، جامعه اى است كه اولیاى خدا در آن عزیزاند و دشمنان خدا در آن ذلیل و خواراند؛ یعنى، ارزش ها و معیارها در آن جامعه، چنین است: «این المؤمل لاحیاء الكتاب و حدوده». آن جامعه، جامعه اى است كه حدود الهى در آن اقامه مى شود؛ یعنى، همه حد و مرزهایى كه خدا معین كرده است واسلام معین كرده است، در جامعه زمان امام زمان (عج)، آن حد و مرزها مراعات مى شود.» 12

- حاکمیت قرآن و معنویت


انقلاب اسلامى ایران به عنوان نهضتى الهى، فراگیر و مبتنى بر مدار فطرت پاك بشرى، توانست اهمیت قدرت دین ومذهب را به منصه ظهور رساند و به عنوان انقلابى در ارزش ها و هنجارها به فرهنگ سازى در عرصه داخلى، منطقه اى و بین المللى مبادرت نماید. این نهضت فرهنگى توانست ایجاد کننده یك فضاى گفتمانى باشد كه خرده گفتمان ها را در درون خود حل سازد و ضمن مفهوم سازى و باز سازى فكرى و اندیشه اى، فرهنگ نوینى را رقم زند كه بر مردم سالارى دینى، احیاى تفكر اسلامى، جهان گرایى تمدن اسلامى، محوریت فعالیت فرهنگى، تقویت جنبش هاى جدید اجتماعى و فرهنگ استكبارستیزى و استقلال خواهى استوار بود.

انقلاب اسلامى ایران باعث دگرگونى عظیمى در زمینه هاى سیاسى، فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى ایران شد و تأثیرى شگرف در سطح جهانى به وجود آورد. با وجودى كه انقلابهاى بسیارى در جهان روى داده ولى انقلاب اسلامى ایران به دلیل روح دینى و ظلم ستیزى و حمایت از محرومان جامعه و به خصوص مبارزه با قدرت هاى شیطانى منحصر به فرد است. این انقلاب مورد توجه و تجزیه و تحلیل و حمایت و استقبال اندیشمندان و انقلابیون جهان قرار گرفت و تجلیل از آن در اندیشه هاى كلامى و شعرى بسیارى بروز و ظهور نمود و باعث شناخت مجدد اسلام در جهان معاصر گردید. انقلاب اسلامى ایران در عین داشتن اهداف سیاسى و اجتماعى، نگاه خاصى به تمدن و جهان بینى اسلامى داشت.

این رویداد در بیدارى مسلمانان جهان و نوزایى باورهاى دینى نقش عمده اى ایفا كرد. بر همین اساس مقام معظم رهبری یکی از شاخصه های مهم جامعه منتظر را ایجاد حاکمیت قرآن می دانند که از نظر ایشان این قدم مهم از سوی ملت ایران برداشته شده است. ایشان در تبیین این مفهوم می فرمایند: «اولین قدم براى حاكمیت اسلام و براى نزدیك شدن ملت هاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود - ارواحنا فداه و عجل الله فرجه - به وسیله ملت ایران برداشته شده است و آن، ایجاد حاكمیت قرآن است.» 13

مقام معظم رهبری در فرازی دیگر از سخنان خود معتقدند نظام جمهوری اسلامی دقیقا شعارهای امام زمان را پیگیری می کند واین امر خود از شاخصه های جامعه منتظر است که به ایستادگی بر حق خود وعدم توانانی قدرتهای ستمگر در بیان و عمل به حرف زور خود منجر می گردد. ایشان می فرمایند: «شعارهایى كه امام زمان - عجل الله تعالى فرجه - بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد كرد؛ امروز شعارهاى مردم ما است، شعارهاى یك كشور و یك دولت است. این خودش یك گام بسیار بلندى، به سوى اهداف امام زمان (عج) است.

یك روزى شعار توحید، شعار معنویت، شعار دین دارى، در دنیا منسوخ شده بود. سعى كرده بودند به طور كلى، آن را به دست فراموشى بسپارند؛ اما امروز در این منطقه عالم، این شعارها، شعارهاى رسمى حكومت است، شعارهاى رسمى اداره كشور و آحاد ملت است. علاوه بر این، این شعارها، آرزوى ملت هاى مسلمان در بسیارى از كشورهاى دنیا است، و این شعارها، یك روز تحقق پیدا خواهد كرد. این زمینه ها وقتى آماده شد - آن وقتى كه معلوم شد در مقابل قدرت مادى مستكبران عالم، زمینه این وجود دارد كه آحاد بشر، بتوانند بر روى حرف حق خود بایستند - آن روز، روز ظهور امام زمان (عج) است. 

آن روز، روزى است كه منجى عالم بشریت، به فضل پروردگار ظهور كند و پیام او، همه دل هاى مستعد را - كه در همه جاى جهان هستند - به خود جذب كند و آن وقت دیگر قدرت هاى ستمگر، قدرت هاى زورگو، قدرتهاى متكى به زر و زور، نتوانند حقیقت را - آن چنانى كه قبل از آن همیشه كرده اند - با فشار زر و زور خود، به عقب بنشانند یا مكتوم نگه دارند.» 14

فراگیر نمودن اسلام در جهان


از دیدگاه مقام معظم رهبری جامعه منتظر شاخصه ای مهم در ترویج وگسترش واشاعه دین اسلام - هر چند که به طور کامل پیاده نمی شود- دارد. ایشان با تاکید برنقش انقلاب اسلامی در این زمینه چنین می فرمایند: «ما باید بدانیم كه ظهور ولى عصر - صلوات الله علیه - همان طورى كه با این انقلاب ما، یك قدم نزدیك شد؛ با همین انقلاب ما، باز هم مى تواند نزدیك تر بشود؛ یعنى، همین مردمى كه انقلاب كردند و خود را یك قدم به امام زمانشان نزدیك كردند؛ مى توانند باز هم یك قدم و یك قدم دیگر و یك قدم دیگر، همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیك تر كنند.

چطور؟ هرچه شما بتوانید دایره این مقدار از اسلامى كه من و شما در ایران داریم (مبالغه نمى كنیم، اسلام كامل البته نیست؛ اما بخشى از اسلام را این ملت توانسته در ایران پیدا كند)، همین مقدار از اسلام را هرچه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم، در كشورهاى دیگر، در نقاط تاریك و مظلم دیگر، گسترش و اشاعه بدهید؛ همان مقدار به ظهور ولى امر و حجت عصر (عج)، كمك كردید و نزدیك شدید.» 15

بحث و نتیجه گیری:


سنت و قانون الهى بر جوامع بشرى چنین مقرر گشته كه سرنوشت هر جامعه اى بسته به رویكرد و اراده ى آن جامعه باشد، بدین معنا كه اراده ى جمعى مردم سبب پدید آمدن زمینه ها و بسترهایى مى شود كه این زمینه ها فضاى متناسب با خود را به دنبال مى آورند و در نتیجه، سرنوشت جامعه به گونه اى رقم مى خورد كه فضاى حاكم بر جامعه مقتضى آن است و از آن جا كه لازمه ى هر قانونى، قابلیت تكرار آن است، بدین معنى كه هر گاه سبب محقق شود، اقتضاى قانون، آن است كه مسبب و نتیجه نیز تحقق یابد، در مى یابیم كه اگر انسان هاى صالح و پاك سیرت به دنبال برقرارى حكومت جهانى عدل گسترى هستند كه ریشه ى هر گونه ظلم و ستم را بركند و پرچم زیباى ولایت الله را در سراسر گیتى به اهتزاز درآورد، باید در نخستین گام زمینه هاى اجتماعى لازم را فراهم سازند؛ چرا كه آخرین پیشواى الهى انسان ها، به منظور هدایت مردم به سر منزل و كمال مطلوب، زمام چنین حكومت جهانى را به دست مى گیرد، و این امر در صورتى امكان خواهد داشت كه مردم آماده ى بهره گیرى از این هدایت الهى باشند، و در صورتى كه چنین زمینه مساعدى در اجتماع وجود نداشته باشد و مردم در مقام پذیرش دستورهاى هدایت كننده ى آن امام همام نباشند، ظهور پیشواى آسمانى و منجى امت ها در میان چنین مردمى، ثمرى نخواهد داشت، همان طور كه وجود حضرت على (ع) در میان مردم زمان خود، بدون وجود زمینه ى مساعد براى بهره گیرى از هدایت هاى آن حضرت، نتیجه اى به دنبال نداشت. 

از دیدگاه مقام معظم رهبری برخی از شاخصه های جامعه منتظر در جامعه کنونی ما به چشم می خورد و این امر ناشی از این مسئله است که همه خصوصیات ظهور حضرت مهدی (عج) با مقیاس کوچکتر در انقلاب اسلامی ایران متجلی است. ایشان در این زمینه می فرمایند: «همه خصوصیاتى كه در ظهور مهدى (عج) هست، در یك مقیاس كوچك در انقلاب اسلامى ملت ایران هم هست. در آن جا هم مخاطب حضرت بقیة الله همه مردم عالم اند، یعنى، در آن لحظه اى كه به خانه كعبه پشت مى دهد و تكیه مى كند و دعوت خود را با صداى بلند فریاد مى كند، صدا مى زند: «یا اهل العالم». انقلاب اسلامى ما هم از آغاز، اعلام كرد كه مخصوص یك ملت و یك قوم و یك كشور نیست.

همچنانى كه آن بزرگوار با همه قدرت هاى بزرگ جهان، ستیزه مى كند و در مى افتد، انقلاب ما هم با دست خالى و فقط با تكیه به نیروى ایمان با همه قدرت هاى عظیم جهانى مقابل شد. همان طورى كه ظهور حضرت مهدى (عج) همه حساب هاى مادى و معمولى را به هم مى ریزد؛ انقلاب ما هم همه حساب ها را به هم ریخت. امروز با انقلاب اسلامى ما - كه در خط ایجاد عدالت در سطح جهان است - انقلاب حضرت مهدى (عج) یك گام بزرگ به هدف خود نزدیك شد. نه فقط به وجود آمدن حكومت اسلامى، آن عاقبت موعود را به عقب نمى اندازد؛ بلكه آن را تسریع هم مى كند و این است معناى انتظار.» 16

ایشان در پیوند ناگسستنی غدیر و ظهور حضرت مهدی (عج)، انقلاب اسلامی ایران و رهبری حضرت امام خمینی (ره) را که مسلما به شاخصه های جامعه منتظر جامه عمل می پوشاند، مهم ارزیابی نموده و آن را پرتوی از آن چشمه فروزنده می دانند: «امروز وقتى به دنیاى اسلام نگاه مى كنید، مى بینید كه بیدارى مسلمانان در همه ى نقاط مسلمان نشین عالم و در كشورهاى اسلامى به بركت بیدارى ملت ایران است، و ملت ایران به بركت رهبرى امام بزرگوار - كه جان خود را به میدان آورد، سینه ى خود را در مقابل تیرهاى دشمن سپر كرد و صادقانه حرف زد و صادقانه عمل كرد - پا در این میدان عظیم گذاشت. دنیایى كه مى خواهد ملل مسلمان را ذلیل ببیند، ملت ایران به بركت رهبرىِ شجاعانه و مخلصانه یى كه امام بزرگوار نشان داد، عزت خودشان را بر اینها تحمیل كردند. ولایت امام (رضوان اللَّه علیه") پرتوى از چشمه ى فروزنده ى خورشیدىِ غدیر بود؛ لذا توانست این همه آثار را به وجود بیاورد، ملت را بیدار كند، ایران را بازسازى معنوى و مادى بكند.

یك ملت كهن، با این تاریخ و با این فرهنگ، شده بود بازیچه ى دست قدرتهاى متجاوز خارجى؛ درباره اش تصمیم بگیرند، با موجودى و ثروتش هر كارى مى خواهند بكنند، او را تحقیر كنند، منافع خودشان را منهاى منافع این ملت دنبال كنند. بزرگترین تحقیر و اهانت به یك ملت، همین است. ملت بیدار شد و عزت خودش را با اقتدار و با سرپنجه ى عزت و تصمیم و اراده ى خود دوباره به دست آورد.» 17

از دیدگاه مقام معظم رهبری امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران انگیزه اسلامى، تمایل به حاكمیت اسلام و نفرت از تسلّط استثمارگران و استعمارگران و ظالمان که از مهمترین شاخصه های مطرح شده در این نوشتار برای جامعه منتظر می باشد، در میان مردم بخصوص جوانان، نوجوانان و روشنفكران موج مى زند.

ایشان می فرمایند: «امروز شما به هر كشور اسلامى در شرق و غرب دنیاى اسلام بروید - چه در خاورمیانه، چه در كشورهاى عربى، چه در شمال آفریقا و چه در كشورهاى شرق آسیا؛ در مناطقى كه مسلمانان مجموعه هایى را تشكیل داده اند - خواهید دید انگیزه اسلامى، تمایل به حاكمیت اسلام و نفرت از تسلّط استثمارگران و استعمارگران و ظالمان، در میان مردم، بخصوص در میان جوانان، نوجوانان، نخبگان و روشنفكران موج مى زند.

در دنیاى اسلام این خبرها نبود. اصول امام چه بود كه توانست این موفقیت بزرگ را به وجود آورد؟ محور همه اصول و قواعد كار امام بزرگوار ما در دو چیز خلاصه مى شد: اسلام و مردم. اعتقاد به مردم را هم امام بزرگوار ما از اسلام گرفت. اسلام است كه روى حقّ ملتها، اهمیت رأى ملتها و تأثیر جهاد و حضور آنها تأكید مى كند؛ لذا امام بزرگوار محور كار را اسلام و مردم قرار داد؛ عظمت اسلام، عظمت مردم؛ اقتدار اسلام، اقتدار مردم؛ شكست ناپذیرى اسلام، شكست ناپذیرى مردم. مهمترین كارى كه امام بزرگوار ما در سطح دنیاى اسلام انجام داد، این بود كه ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام را احیاء كرد.» 18

پیشنهادات:


بررسی شاخصه های جامعه منتظر ظهور ما را به این سوال اساسی سوق می دهد که برای تحقق چنین جامعه ای چه راهکارهایی باید مورد توجه قرار گیرند؟ موارد زیر برخی از این راهکارها را مطرح می کند: (عمل نیک، 1385)

1. داشتن دیدگاه و نگرش سیستمی در فرآیند آماده سازی مقدمات ظهور؛
2. تبیین معیار ها، ارزش ها و اهداف در مکتب مهدویت؛
3. بحث گسترده در مورد امام زمان (عج) از طریق صدا و سیما و کتاب های درسی دبستان و دبیرستان ها؛
4. گذاشتن حداقل دو واحد درسی در رشته های دانشگاهی؛
5. تربیت نیروهای دانشگاهی متخصص در این زمینه؛
6. ایجاد کرسی ها و واحد های تخصصی در دانشگاه ها؛
7. برقراری سمینار ها و کنفرانس های تخصصی در این زمینه؛
8. ایجاد مسابقات در صدا و سیما؛
9. ایجاد مراکز پاسخ گویی به جوانان در دانشگاه ها؛
10. مشخص کردن موضوعات تحقیقاتی مربوطه؛
11. دسته بندی و اولویت بندی موضوعات تحقیقاتی در این زمینه؛
12. خلاصه کردن تحقیقات دانش مندان بزرگ در این زمینه؛
13. تغییر نگرش اساسی در توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی؛
14. مشخص کردن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت؛
15. تدوین سیاست گزاری های مورد نیاز در فرآیند آماده سازی مقدمات ظهور؛
16. بررسی راه های عملی و اجرایی این سیاست گذاری ها؛
17. برنامه ریزی و تخصیص بودجه مورد نیاز طرح ها و فعالیت ها در فرآیند آماده سازی؛
18. نظارت دقیق بر فعالیت ها و طرح ها؛
19. گسترش مراکز آموزشی و تحقیقاتی در این زمینه؛
20. گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر یا توسعه نظارت و کنترل عمومی؛
21. نهادینه کردن فرهنگ مهدویت در دو بخش فرهنگ عمومی و فرهنگ جامعه علمی؛
22. طرح بحث های مربوط به امام زمان (عج) در کتاب های دبستانی، دبیرستانی و دانشگاهی؛
23. ایجاد رشته ای در حوزه و دانشگاه به نام مهدویت و زمینه سازی مقدمات ظهور؛
24. تربیت مدرسان متخصص در زمینه های مختلف مهدویت متناسب با سن مخاطبان؛
25. استفاده از هنر و فن آوری در گسترش آموزه های فرهنگ مهدویت؛
26. ایجاد نظام ارزش یابی مدرسان و مبلغان فرهنگ انتظار و مهدویت؛
27. استفاده مؤثر از مجالس و محافل مذهبی و تبیین درست فرهنگ مهدویت؛
28. ایجاد معاونتی در ریاست جمهوری و وزارت خانه ها در این زمینه؛
29. افزایش بحث های مربوط به امام زمان (عج) در مجلات و روزنامه ها؛
30. بسیج شاعران و هنرمندان و جهت دادن و حمایت از آنها در زمینه امام زمان (عج) و انتظار؛
31. بسیج و هم آهنگ کردن امامان جمعه برای خطبه های مؤثر؛
32. بسیج جوانان و نیرو های مردمی در عرصه مهدویت؛
33. درک نیاز واقعی جوانان و نوجوانان در این زمینه و دادن پاسخ مناسب به آنها؛
34. خلاصه کردن تحقیقات بزرگان و نوشتن آنها به زبان نسل جوان؛
35. ایجاد کتاب خانه و مراکز تحقیقی و تخصصی؛
36. تهیه بروشورهای پرمحتوا، هنری و کم حجم برای دانش آموزان و دانش جویان؛
37. ایجاد تشکیلات و مرکزی در شهرها برای پاسخ گویی به شبهات مردم؛
38. بسیج پژوهشگران در زمینه های فوق و مشخص کردن اولویت های تحقیقاتی؛
39. تهیه دایرة المعارف جامع مهدویت و انتظار.


پی نوشت: 


1- روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 19/1./74
2- روزنامه رسالت، مورخ 16/1./74
3- روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 19/1./74
4- خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59
5- خطبه نماز جمعه، مورخ 29/3/6.
6- روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 23/8/79
7- خامنه ای، سیدعلی (آیت الله)، یاد ایام (مجموعه بیانات)، تهران: انتشارات صادق، 1375، ص 245
8- همان، ص 246
9- خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59
10- همان خطبه
11- همان خطبه
12- همان خطبه
13- سخنرانى قم 3./11/7.
14- روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 23/8/79
15- خطبه نماز جمعه 6/4/59
16- خطبه نماز جمعه، مورخ 29/3/6.
17- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مردم پاكدشت، در سالروز عید سعید غدیر1./11/1383
18- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى (ره) 14/3/1382


منابع و مآخذ:


1- خامنه ای، سیدعلی (آیت الله)، یاد ایام (مجموعه بیانات)، تهران: انتشارات صادق، 1375
2- سازگارا، پروین، نگاهی به جامعه شناسی با تاكید بر فرهنگ، تهران، نشر كویر، 1377.
3- عمل نیک، مرتضی، چشم انداز هیئت فکری وطرح وبرنامه دکترین مهدویت، همایش بین المللی دکترین مهدویت، تهران، 1385
4- محسنی، منوچهر، جامعه شناسی عمومی، تهران، كتابخانه طهوری، 1374
5- مصباح یزدی، محمدتقی، پیش نیازهای مدیریت اسلامی، تهران، موسسه امام خمینی، 1376
6- پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری
7- روزنامه های کثیر الانتشار کشور



منبع: کمیته علمی همایش بین المللی دکترین مهدویت



نوشته شده در سه شنبه 22 فروردین 1391 توسط بهرنگ امینی
مقام معظم رهبری

درباره سایت
نویسندگان
نظر سنجی
ابر برجسب ها
آمار سایت
Blog Skin